Ôś░

Rz─ůd przyj─ů┼é projekt bud┼╝etu na 2014 r.

Rz─ůd przyj─ů┼é projekt bud┼╝etu na 2014 r. Dochody wynios─ů 276 mld 912 mln 22 tys. z┼é, a wydatki nie b─Öd─ů wy┼╝sze ni┼╝ 324 mld 637 mln 37 tys. z┼é. W efekcie deficyt ma nie przekroczy─ç 47 mld 725 mln 15 tys. z┼é – poda┼é CIR w komunikacie. Prognoz─Ö dochod├│w na 2014 r. rz─ůd opar┼é na przewidywanej wy┼╝szej ni┼╝ w 2013 r. dynamice wzrostu PKB, czyli 2,5 proc., wobec spodziewanych 1,5 proc. w br. “Na wzrost dochod├│w bud┼╝etowych w 2014 r. b─Öd─ů mia┼éy wp┼éyw g┼é├│wnie czynniki makroekonomiczne. Przy opracowaniu bazy podatkowej zastosowano nast─Öpuj─ůce wska┼║niki makroekonomiczne: realny wzrost PKB o 2,5 proc.; ┼Ťrednioroczny wzrost cen towar├│w i us┼éug konsumpcyjnych – 2,4 proc.; nominalny wzrost wynagrodze┼ä w gospodarce narodowej o 3,5 proc., spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,1 proc., wzrost spo┼╝ycia prywatnego o 4,6 proc. (w uj─Öciu nominalnym)” – wskazano w komunikacie CIR.
Dodano, ┼╝e dochody podatkowe maj─ů wynie┼Ť─ç 247 mld 980 mln 7 tys. z┼é. Na t─Ö kwot─Ö sk┼éadaj─ů si─Ö dochody m.in. z: VAT (115 mld 700 mln z┼é), akcyzy (62 mld 80 mln z┼é), CIT (23 mld 250 mln z┼é), PIT (43 mld 700 mln z┼é), podatk├│w od wydobycia niekt├│rych kopalin (2 mld z┼é).
Z kolei dochody niepodatkowe oszacowano na 27 mld 278 mln 107 tys. z┼é. Maj─ů si─Ö na nie z┼éo┼╝y─ç: dochody z dywidend od udzia┼é├│w Skarbu Pa┼ästwa w sp├│┼ékach oraz z wp┼éat z zysku od przedsi─Öbiorstw pa┼ästwowych i jednoosobowych sp├│┼éek Skarbu Pa┼ästwa (5 mld 137 mln 850 tys. z┼é), dochody z c┼éa (2 mld 3 mln z┼é), op┼éat, grzywien, odsetek oraz innych dochod├│w niepodatkowych (17 mld 631 mln 276 tys. z┼é), a tak┼╝e wp┼éat jednostek samorz─ůdu terytorialnego (2 mld 505 mln 981 tys. z┼é). Ponadto zaznaczono, ┼╝e nie s─ů przewidywane wp┼éaty z zysku NBP.
“Je┼Ťli chodzi o najistotniejsze zmiany podatkowe, maj─ůce wp┼éyw na dochody bud┼╝etu pa┼ästwa w 2014 r., b─Öd─ů to m.in.: utrzymanie stawek VAT na aktualnym poziomie; likwidacja tzw. ulgi w podatku VAT, kt├│ra umo┼╝liwia┼éa zwrot osobom fizycznym cz─Ö┼Ťci wydatk├│w poniesionych na budownictwo mieszkaniowe (b─Ödzie to powi─ůzane z programem o nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi m┼éodych); zmiany w prawie do odlicze┼ä przy zakupie samochod├│w osobowych rejestrowanych jako ci─Ö┼╝arowe oraz paliw do ich nap─Ödu” – czytamy w komunikacie CIR.
Dodano, ┼╝e zak┼éadany jest tak┼╝e wzrost stawki podatku akcyzowego na: wyroby spirytusowe o 15 proc. i papierosy o 5 proc. Przewidziano te┼╝ opodatkowanie akcyz─ů gazu ziemnego do cel├│w opa┼éowych i nap─Ödowych (od listopada 2013 r.), ale z szerokim zakresem zwolnie┼ä, np. dla gospodarstw domowych. “Przyj─Öto ograniczenie 50 proc. koszt├│w uzyskania przychod├│w z tytu┼éu praw autorskich i pokrewnych (zmiana wprowadzona od 2013 r.) oraz w┼é─ůczenie sp├│┼éek komandytowo-akcyjnych do ustawy o CIT. B─Ödzie te┼╝ realizowany zapis o ograniczeniu ulgi z tytu┼éu u┼╝ytkowania internetu i uwzgl─Ödnione zostan─ů zmiany dotycz─ůce ulg w przypadku wychowywania dzieci (regulacje wprowadzone od 2013 r.)” – wskazano.
W projekcie zapisano r├│wnie┼╝, ┼╝e w 2014 r. dochody ze ┼Ťrodk├│w Unii Europejskiej i innych ┼║r├│de┼é niepodlegaj─ůcych zwrotowi prognozowane s─ů na 1 mld 654 mln 110 tys. z┼é, to o 3,3 proc. wi─Öcej ni┼╝ w 2013 r.
Z kolei planowane przychody z prywatyzacji maj─ů wynie┼Ť─ç 3,7 mld z┼é.
W dokumencie zaznaczono, ┼╝e ze wzgl─Ödu na niestabiln─ů sytuacj─Ö ekonomiczn─ů w Europie i na ┼Ťwiecie bud┼╝et pa┼ästwa na 2014 r. stworzono na podstawie do┼Ť─ç konserwatywnych za┼éo┼╝e┼ä.
“Przy konstruowaniu limitu wydatk├│w na 2014 r. nadal brano pod uwag─Ö konsekwencje przekroczenia w 2008 r. przez deficyt sektora instytucji rz─ůdowych i samorz─ůdowych 3 proc. PKB. Dlatego konieczne jest kontynuowanie dzia┼éa┼ä maj─ůcych na celu ograniczenie nadmiernego deficytu oraz stabilizacj─Ö finans├│w publicznych, z uwzgl─Ödnieniem okre┼Ťlonych regu┼é ograniczenia wydatk├│w bud┼╝etowych” – podkre┼Ťlono.
Dodano, ┼╝e w 2014 r., tak jak w latach ubieg┼éych, zostanie zamro┼╝ony fundusz wynagrodze┼ä w jednostkach sektora finans├│w publicznych, z wy┼é─ůczeniem sektora samorz─ůdowego oraz wynagrodze┼ä pracownik├│w publicznych szk├│┼é wy┼╝szych, kt├│re maj─ů rosn─ů─ç w nominalnym tempie 9,14 proc. rocznie, tak aby w latach 2013-2015 ich wzrost osi─ůgn─ů┼é ┼é─ůcznie 30 proc.
W wydatkach zaplanowano tak┼╝e ┼Ťrodki na finansowanie i wsp├│┼éfinansowanie program├│w oraz projekt├│w realizowanych z udzia┼éem pieni─Ödzy unijnych, a tak┼╝e ┼Ťrodk├│w pochodz─ůcych z pomocy udzielanej przez pa┼ästwa cz┼éonkowskie EFTA.
W komunikacie wskazano, ┼╝e limit wydatk├│w bud┼╝etowych na 2014 r. jest ni┼╝szy o 0,8 proc. od zaplanowanego w znowelizowanej ustawie bud┼╝etowej na 2013 r. “Limit wydatk├│w uwzgl─Ödnia zaplanowane na 2014 r. zmiany w systemie emerytalnym, w jego cz─Ö┼Ťci kapita┼éowej, kt├│re b─Öd─ů oddzia┼éywa─ç na finanse publiczne. Rozwi─ůzania te wp┼éyn─ů na obni┼╝enie: dotacji do FUS, wydatk├│w na obs┼éug─Ö d┼éugu publicznego i potrzeb po┼╝yczkowych netto bud┼╝etu pa┼ästwa. Udzia┼é wydatk├│w bud┼╝etu pa┼ästwa w PKB w 2014 r. wyniesie 18,9 proc. wobec 19,9 proc. w 2013 r., co oznacza spadek o 1 punkt procentowy” – napisano.
W komunikacie stwierdzono, ┼╝e “podobnie jak w latach poprzednich, najwi─Ökszy udzia┼é w wydatkach maj─ů stanowi─ç dotacje i subwencje (47,3 proc.), nast─Öpnie wydatki bie┼╝─ůce jednostek bud┼╝etowych (20,2 proc.) oraz obs┼éuga d┼éugu Skarbu Pa┼ästwa (11,1 proc.)”. “W por├│wnaniu z 2013 r. najwi─Ökszy wzrost wydatk├│w b─Ödzie dotyczy┼é ┼Ťrodk├│w przeznaczonych na wydatki bie┼╝─ůce jednostek bud┼╝etowych, natomiast najwi─Ökszy spadek – ┼Ťrodk├│w przeznaczonych na obs┼éug─Ö d┼éugu Skarbu Pa┼ästwa” – dodano.
W dokumencie stwierdzono, ┼╝e w 2014 r. deficyt bud┼╝etowy nie przekroczy 47 mld 725,1 mln z┼é. Z kolei deficyt bud┼╝etu ┼Ťrodk├│w europejskich wyniesie 391,7 mln z┼é. “Na sfinansowanie obu deficyt├│w oraz ujemnego salda przychod├│w z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie 54 mld 984,5 mln z┼é z┼éo┼╝─ů si─Ö salda finansowania: krajowego (32 mld 437,3 mln z┼é) i zagranicznego (22 mld 547,2 mln z┼é)” – czytamy.
Ponadto zgodnie z projektem budżetu w 2014 r. realizowanych będzie 37 programów wieloletnich, na które zaplanowano 8 mld 302 mln 339 tys. zł.
Zgodnie z konstytucj─ů rz─ůd musi przedstawi─ç Sejmowi projekt bud┼╝etu do ko┼äca wrze┼Ťnia. Parlament mo┼╝e pracowa─ç nad bud┼╝etem cztery miesi─ůce, z tym ┼╝e Senat ma na zg┼éoszenie swoich poprawek 20 dni od dnia przekazania ustawy przez Sejm. Je┼╝eli w ci─ůgu czterech miesi─Öcy od dnia przed┼éo┼╝enia Sejmowi projektu bud┼╝etu, uchwalona ustawa – po rozpatrzeniu przez obie izby parlamentu – nie zostanie przedstawiona prezydentowi do podpisu, mo┼╝e on w ci─ůgu 14 dni zarz─ůdzi─ç skr├│cenie kadencji Sejmu. Prezydent ma siedem dni na podpisanie ustawy bud┼╝etowej; mo┼╝e te┼╝ – przed podpisaniem – zwr├│ci─ç si─Ö do Trybuna┼éu Konstytucyjnego w sprawie zgodno┼Ťci bud┼╝etu z konstytucj─ů. Trybuna┼é musi orzec w tej sprawie w ci─ůgu dw├│ch miesi─Öcy.

Certyfikaty

Dlaczego Pluskantor.pl

  • Oszcz─Ödno┼Ťci do 9% na wymianach
  • Wymiany walut online przez 24h/7 dni
  • Automatyczne rozksi─Ögowanie ┼Ťrodk├│w

Wi─Öcej o Pluskantor.pl?

Pluskantor.pl to zaawansowana technologicznie, nowoczesna i bezpieczna platforma umo┼╝liwiaj─ůca wymian─Ö walut przez Internet. Kupuj─ůc np. 10 000 euro mo┼╝na oszcz─Ödzi─ç nawet kilka tysi─Öcy z┼éotych.

Sprawd┼║